Paulina Skavova

Sochařka | Scénografka | Konceptuální umělkyně

Paulina Skavova (*8. listopadu 1976, Trutnov) je česká sochařka, scénografka a konceptuální umělkyně, která se věnuje volné plastice, divadelní i filmové tvorbě. Její práce spojuje klasickou sochařskou tradici s experimentálním přístupem k materiálu a formě. Zaměřuje se především na figurální plastiku, přičemž její tvorba vyniká silnou expresivitou, důrazem na dynamiku pohybu a precizním modelováním objemu. Její díla často nesou symbolický význam a reflektují napětí mezi tradičními motivy a jejich současnou reinterpretací.

Studium a umělecký vývoj

Paulina Skavova vystudovala Gymnázium v Trutnově (1991–1995) a poté pokračovala ve studiu na Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích (1995–1997). Na Akademii výtvarných umění v Praze ji přijal do svého ateliéru profesor Karel Nepraš, u něhož studovala až do jeho smrti v roce 2002. V roce 2001 získala ateliérovou cenu AVU a o rok později Cenu Jany Rybářové od italské nadace Fondazione Europea Margherita.

V rámci svého vzdělávání absolvovala studijní pobyt v Helsinkách (1999, program Erasmus) a získala stipendium v Egon Schiele Art Centru v Českém Krumlově (2002). Akademická studia dokončila v ateliéru intermediální tvorby Milana Knížáka v roce 2003.

V roce 2003 obdržela švýcarské státní stipendium a absolvovala postgraduální studium na Hochschule für Gestaltung und Kunst v Lucernu (2003–2004). Následně působila jako asistentka v grafické škole profesora Vladimíra Kokolii na AVU (2004–2005). V roce 2008 absolvovala studijní pobyt v Acapulcu.

Během studií pracovala jako průvodkyně v Kuksu, kde se seznámila s barokními sochami Matyáše Bernarda Brauna. Ocenila jejich scéničnost, teatralitu, důraz na detail a výtvarnou popisnost, což významně ovlivnilo její vlastní tvorbu.

Umělecká tvorba

Paulina Skavova ve své tvorbě propojuje klasickou sochařskou tradici s experimentálním přístupem k materiálům a formám. Její díla reflektují napětí mezi řemeslnou precizností a volností výtvarného vyjádření, mezi historickými odkazy a současným uměleckým přehodnocením.

Jedním z klíčových motivů její tvorby je ženská figura, kterou zpracovává jak v tradičním, tak v inovativním pojetí. Zkoumá ženu jako symbol síly, elegance i zranitelnosti, přičemž často pracuje s kontrasty mezi oslavou ženské identity a kritikou její objektifikace. Motiv ženy jako trofeje se v jejích plastikách stává metaforou moci, ocenění, ale také redukce ženského těla na estetický objekt, čímž otevírá otázky o postavení ženy v umění i společnosti.

Důležitou součástí její tvorby jsou také zvířecí sochy, v nichž zachycuje pohyb, sílu a energii. K jejím nejznámějším realizacím patří socha Rýbrcoula v Trutnově (2013), inspirovaná podhorským mytologickým démonem. Dalším významným motivem v jejím sochařství je kůň, který pro ni symbolizuje eleganci, sílu a svobodu.

Sport jako umělecký motiv

Paulina Skavova se ve své tvorbě intenzivně věnuje sportovní tematice, která ji fascinuje jako metafora boje, síly, odhodlání, rychlosti a elegance. Sport vnímá nejen jako fyzickou disciplínu, ale i jako rituál, v němž se spojuje lidská vůle s dynamikou pohybu.

Ve spolupráci s platformou Sport in Art vytváří plastiky, které glorifikují sportovce jako novodobé bohy, přičemž pracuje s kontrastem síly a zranitelnosti, pohybu a statiky, surovosti a ušlechtilosti. Sportovní náčiní transformuje v novodobé relikvie či trofeje, které povyšují běžné objekty na umělecké symboly výjimečných výkonů a lidského odhodlání.

Významné realizace

Boxerky pokryté peřím – kontrast tvrdosti a křehkosti, kde těžké bronzové figury ostře kontrastují s jemností peří.

Portrét Mika Tysona – expresivní plastika legendárního boxera s ostře modelovanými rysy, zdůrazňujícími jeho sílu, intenzitu a vnitřní napětí.

Row– série děl reflektujících dynamiku veslování, propojující rytmus pohybu s estetickou formou.

Spolupráce s divadlem a filmem

Paulina Skavova dlouhodobě spolupracuje se souborem Spitfire Company, pro který vytvořila sochařské objekty a scénické prvky pro inscenace jako Antiwords, Bad Clowns, Fragments of Love Images, End of – Man, Second Hand Time, Presidements či So Silent Till. Její plastiky se stávají integrální součástí vizuální identity představení, často posouvají význam inscenace a přispívají k její silné výtvarné a emocionální působivosti.

Ve filmové tvorbě spolupracuje s architektem Ondřejem Nekvasilem, s nímž se podílela na výtvarné koncepci a realizaci scén pro snímky Protektor, Odcházení, Underworld, Snowpiercer, Knightfall a The Wheel of Time. Její práce ve filmu spočívá v tvorbě sochařských objektů, rekvizit a výpravných prvků, které dotvářejí atmosféru a vizuální autenticitu příběhů.

Materiály a experimentální přístup

Paulina Skavova ve své tvorbě pracuje s rozmanitým spektrem materiálů, přičemž kombinuje tradiční sochařské techniky s inovativními experimenty. Její díla často propojují klasické sochařské materiály s prvky symboliky, kontrastu a nečekaných vizuálních efektů.

Bronz – od roku 1998 realizuje své plastiky ve spolupráci s uměleckou slévárnou v Horní Kalné.

Tavené sklo – využívá k tvorbě reliéfních portrétů, například Miloše Havla pro Barrandovská studia nebo Ignaze Ginzkeyho pro Vratislavice.

Kompozitní hmoty – experimentuje s moderními materiály, které jí umožňují detailní modelaci i neobvyklé povrchové úpravy.

Přírodní materiály – ve své práci často pracuje s trofejemi, peřím a kůží, které v jejích plastikách získávají nový význam a stávají se metaforou síly, pomíjivosti či společenské hodnoty.

Další činnosti

Kromě vlastní sochařské tvorby se Paulina Skavova věnuje také kurátorské, produkční a PR činnosti. Aktivně spolupracuje s významnými uměleckými institucemi, podílí se na organizaci výstav a formuje jejich mediální obraz.

2010–2020 – kurátorka výstav ve Společenském centru UFFO v Trutnově, kde koncepčně rozvíjela výstavní dramaturgii a prezentovala současné výtvarné umění.

Od 2021 – spolupráce s Alšovou jihočeskou galerií (AJG), kde působí v oblasti PR a produkční činnosti. Podílí se na tvorbě výstavního programu, mediální strategii a propagaci uměleckých projektů. Nejvýznamnějším projektem byla kurátorská i produkční spolupráce na nejnavštěvovanější expozici roku 2023 v Alšově jihočeské galerii, která představila tvorbu legendárního švýcarského surrealisty a vizionáře filmového designu – H. R. Giger – Metamorphoses .

Od 2022 – kurátorka Galerie Desítky, kde se zaměřuje na progresivní výtvarné tendence a mezioborové přesahy.

Významné realizace ve veřejném prostoru

Paulina Skavova se dlouhodobě věnuje monumentální sochařské tvorbě, která obohacuje veřejný prostor a propojuje historické, mytologické i duchovní motivy s moderním sochařským výrazem. Její bronzové realizace, pamětní desky a reliéfy se nacházejí na významných místech po celé České republice.

Monumentální sochy a plastiky

Doktor Šťastný, Písek (2011, areál nemocnice v Písku) – bronzová plastika věnovaná zakladateli písecké nemocnice, vzdávající hold jeho přínosu zdravotnictví a péči o místní komunitu.

Socha Rýbrcoula, Trutnov (2013) – ikonická plastika inspirovaná podhorským démonem, propojující mytologii s expresivní modelací.

Socha Ukřižovaného Krista, Bohdaneč (2014) – silně expresivní plastika reflektující duchovní a symbolický rozměr křesťanské ikonografie

Tanec smrti, Trutnov (2017) – bronzová plastika vytvořená podle původního návrhu Emila Schwantnera, připomínající tragické důsledky první světové války a ztracené generace vojáků.

Obnova památníku padlým legionářům 4. střeleckého pluku Prokopa Velikého, Hradec Králové (2018) – bronzová realizace oceněná Kulturní cenou města Hradec Králové.

Památník Jana Amose Komenského ( 2018) Žacléř, Růžový Palouček

Socha profesora Viléma Krause, Lednice (2024, areál Fakulty architektury) – bronzová plastika věnovaná významnému odborníkovi na vinohradnictví a šlechtění révy, umístěná v akademickém prostředí Lednic

Pamětní desky a reliéfní plastiky

Pamětní deska Miloše Havla, Barrandovská studia – bronzový reliéf zakladatele české filmové produkce.

Pamětní deska Ignaze Ginzkeyho, Vratislavice – připomínka významného průmyslníka a mecenáše.

Další reliéfní portréty a pamětní plastiky ve veřejném prostoru, propojující historické osobnosti s moderním sochařským přístupem.

Paulina Skavova svou tvorbou nejen obohacuje veřejný prostor o sochařská díla, ale také se aktivně podílí na revitalizaci historických památek a tvorbě uměleckých intervencí do městské i přírodní krajiny.

Osobní život

Paulina Skavova žije a tvoří v Novosedlech u Písku. Její díla jsou zastoupena ve významných veřejných i soukromých sbírkách a pravidelně vystavována v České republice i v zahraničí. Patří mezi umělce, jejichž práce překračuje hranice klasického sochařství a nachází si místo jak ve veřejném prostoru, tak v exkluzivních sbírkách.

Její tvorba je součástí sbírek prestižních institucí, včetně Národní galerie v Praze a exkluzivní kolekce rodiny Hermès. Díky jedinečné kombinaci klasických sochařských technik, inovativních experimentálních přístupů a výrazné umělecké identity oslovuje nejen významné kulturní instituce, ale i soukromé sběratele po celém světě.

Volný čas tráví také jízdou na koni a příležitostnou sportovní střelbou, které se profesně věnuje její manžel Petr Zvolánek.

Paulina Skavova

Czech sculptress | scenographer | conceptual artist

Paulina Skavova (*November 8, 1976, Trutnov) is a Czech sculptor, set designer, and conceptual artist engaged in free sculpture, theater, and film production. Her work combines classical sculptural tradition with an experimental approach to material and form. She primarily focuses on figurative sculpture, distinguished by strong expressiveness, an emphasis on movement dynamics, and precise modeling of volume. Her works often carry symbolic meaning, reflecting the tension between traditional motifs and their contemporary reinterpretation.

Education and Artistic Development

Paulina Skavova attended the Gymnasium in Trutnov (1991–1995) and continued her studies at the Secondary School of Stonework and Sculpture in Hořice (1995–1997). She was accepted into the studio of Professor Karel Nepraš at the Academy of Fine Arts in Prague, where she studied until his passing in 2002. In 2001, she received the the Academy of Fine Arts studio award, and a year later, she was awarded the Jana Rybářová Prize by the Italian Fondazione Europea Margherita.

As part of her education, she participated in a study stay in Helsinki (1999, Erasmus program) and received a scholarship at the Egon Schiele Art Centrum in Český Krumlov (2002). She completed her academic studies in Milan Knížák's studio of intermedia creation in 2003.

In 2003, she was granted a Swiss state scholarship and completed postgraduate studies at the University of Applied Sciences and Arts – Lucerne, School of Art and Design (2003–2004). Subsequently, she worked as an assistant at Professor Vladimír Kokolia's graphic design school at the Academy of Fine Arts (2004–2005). In 2008, she undertook a study residency in Acapulco.

During her studies, she worked as a guide at Kuks Hospital, where she became acquainted with the Baroque sculptures of Matyáš Bernard Braun. She appreciated their theatricality, dramatic expression, attention to detail, and artistic descriptiveness, which significantly influenced her own work.

Artistic Work

Paulina Skavova's work merges classical sculptural tradition with an experimental approach to materials and forms. Her sculptures reflect the tension between meticulous craftsmanship and the freedom of artistic expression, balancing historical references with contemporary artistic reinterpretation.

One of the key themes of her work is the female figure, which she explores both traditionally and innovatively. She examines women as symbols of strength, elegance, and vulnerability, frequently working with contrasts between the celebration of female identity and criticism of its objectification. The motif of women as trophies in her sculptures becomes a metaphor for power, recognition, and the reduction of the female body to an aesthetic object, raising questions about the status of women in art and society.

Another crucial aspect of her work is animal sculpture, in which she captures movement, strength, and energy. Among her most renowned works is the sculpture of Rýbrcoul in Trutnov (2013), inspired by a mythological mountain demon. Another significant motif in her sculpture is the horse, symbolizing elegance, power, and freedom.

Sport as an Artistic Motif

Paulina Skavova is intensively engaged with sports themes, fascinated by them as metaphors for struggle, strength, determination, speed, and elegance. She perceives sport not only as a physical discipline but also as a ritual uniting human will with the dynamics of movement.

In collaboration with Sport in Art, she creates sculptures glorifying athletes as modern-day deities, working with contrasts between strength and fragility, movement and stillness, rawness and refinement. She transforms sports equipment into modern relics or trophies, elevating ordinary objects into artistic symbols of exceptional achievements and human determination.

Notable Works:

Feather-covered boxing gloves – a contrast between hardness and fragility, where heavy bronze figures sharply contrast with the softness of feathers.

Portrait of Mike Tyson – an expressive sculpture of the legendary boxer with sharply modeled features emphasizing his strength, intensity, and inner tension.

Row – a series of works reflecting the dynamics of rowing, connecting the rhythm of movement with aesthetic form.

Collaboration with Theater and Film

Paulina Skavova has long collaborated with the Spitfire Company, for which she created sculptural objects and set designs for productions such as Antiwords, Bad Clowns, Fragments of Love Images, End of – Man, Second Hand Time, Presidements, and So Silent Till. Her sculptures form an integral part of the visual identity of these performances, often enhancing their meaning and contributing to their strong artistic and emotional impact.

In film, she collaborates with architect Ondřej Nekvasil, working on scenic concepts and set designs for films such as Protektor, Odcházení, Underworld, Snowpiercer, Knightfall, and The Wheel of Time. Her work in film involves creating sculptural objects, props, and elaborate set elements, adding to the atmosphere and visual authenticity of the narratives.

Materials and Experimental Approach

Paulina Skavova employs a wide range of materials, combining traditional sculptural techniques with innovative experiments. Her works often merge classic sculptural materials with elements of symbolism, contrast, and unexpected visual effects.

Bronze – Since 1998, she has realized her sculptures in cooperation with the artistic foundry in Horní Kalná.

Cast glass – Used for relief portraits, such as those of Miloš Havel for Barrandov Studios and Ignaz Ginzkey for Vratislavice.

Composite materials – Experimenting with modern substances allowing for detailed modeling and unique surface treatments.

Natural materials – Frequently working with trophies, feathers, and leather, which in her sculptures acquire new meanings as metaphors for strength, transience, and societal value.

Other Activities

Beyond her sculptural work, Paulina Skavova is actively involved in curatorial, production, and PR activities, collaborating with major art institutions and shaping their media presence.

2010–2020 – Curator at UFFO Social Center, Trutnov, where she developed exhibition programming and showcased contemporary visual art.

Since 2021 – Collaboration with South Bohemian Gallery in PR and production, contributing to exhibition programs, media strategies, and artistic project promotions. Her most significant project was the curatorial and production collaboration on the most visited exhibition of 2023 – H. R. Giger – Metamorphoses.

Since 2022 – Curator at Galerie Desítky, focusing on progressive artistic tendencies and interdisciplinary overlaps.

Significant Public Space Projects

Paulina Skavova has long been dedicated to monumental sculpture, enriching public spaces by combining historical, mythological, and spiritual motifs with a modern sculptural expression. Her bronze sculptures, commemorative plaques, and reliefs can be found in significant locations throughout the Czech Republic.

Monumental Sculptures and Statues

Rýbrcoul Sculpture, Trutnov (2013)

– An iconic sculpture inspired by the mythical mountain demon, merging mythology with expressive modeling.

Restoration of the Memorial to Fallen Legionnaires of the 4th Rifle Regiment of Prokop the Great, Hradec Králové (2018)

– A bronze piece awarded the Cultural Prize of the City of Hradec Králové.

Dr. Šťastný, Písek (2011, Písek Hospital Complex)

A bronze sculpture dedicated to the founder of Písek Hospital, honoring his contribution to healthcare and the local community.

Crucified Christ, Bohdaneč (2014)

A highly expressive sculpture reflecting the spiritual and symbolic dimension of Christian iconography.

Dance of Death, Trutnov (2017)

A bronze sculpture created based on the original design by Emil Schwantner, commemorating the tragic consequences of World War I and the lost generations of soldiers.

Restoration of the Memorial to the Fallen Legionnaires of the 4th Rifle Regiment of Prokop the Great, Hradec Králové (2018) – a bronze realization awarded the Cultural Prize of the City of Hradec Králové.

Jan Amos Comenius Memorial (2018), Žacléř, Růžový Palouček.

Professor Vilém Kraus Statue, Lednice (2024, Faculty of Architecture Campus)Miloš Havel Commemorative Plaque, Barrandov StudiosIgnaz Ginzkey Commemorative Plaque, VratislaviceOther Relief Portraits and Commemorative Sculptures in Public Spaces

Professor Vilém Kraus Statue, Lednice (2024, Faculty of Architecture Campus)

A bronze sculpture dedicated to a prominent expert in viticulture and grape breeding, placed in the academic environment of Lednice.

Commemorative Plaques and Relief Sculptures

Miloš Havel Commemorative Plaque, Barrandov Studios

A bronze relief honoring the founder of Czech film production.

Ignaz Ginzkey Commemorative Plaque, VratislaviceOther Relief Portraits and Commemorative Sculptures in Public Spaces

Other Relief Portraits and Commemorative Sculptures in Public Spaces

Connecting historical figures with a modern sculptural approach.

Through her work, Paulina Skavova not only enhances public spaces with sculptural art but also actively contributes to the revitalization of historical monuments and the creation of artistic interventions in urban and natural landscapes.

Personal Life

Paulina Skavova lives and works in Novosedly near Písek. Her works are held in major public and private collections and are regularly exhibited in the Czech Republic and abroad. 

Her work is part of prestigious collections, including the National Gallery in Prague and the exclusive Hermès family collection. Thanks to a unique combination of classical sculptural techniques, innovative experimental approaches, and a distinctive artistic identity, she captivates not only major cultural institutions but also private collectors worldwide.

In her free time, she enjoys horse riding and occasional sport shooting, a profession pursued by her husband, Petr Zvolánek.

Paulina Skavova

Dolní Novosedly 17, 39701

+420 603 720 262

paulinaskavova@gmail.com